Mindfulness

A mindfulness központi gondolata a jelen átélése, a gondolatok, érzések, testi érzetek és a környezet tudatosítása, és ítélkezésmentes elfogadása.

Csapatunk központi témája a mindfulness más szóval a tudatos jelenlét egy olyan állapot, egy olyan gyakorlatsor összességét jelenti, mellyel a figyelmünket a jelen pillanatra összpontosíthatjuk. Gyakorlatai által megtanulhatjuk a múlt sérelmeink és a jövő miatti aggodalmaink elengedését és az ítéletmentes figyelmet. Ez a figyelemfókusz lehetővé teszi, hogy csökkentsük a bennünk lévő stresszt, lecsendesítsük a szétszórt elménket és új szokásokat alakítsunk ki.

Miben rejlik a mindfulness hatékonysága?

Rendszeres gyakorlásával fejleszthetjük:

  1. Személyes szinten: éberség, koncentráció, memória, kreativitás
  2. Kapcsolati szinten: érzelmi intelligencia, empátia, erőszakmentes kommunikáció

Kutatásokkal igazolt eredmények számokban

  • 2 hét mindfulness gyakorlás javítja az értő szövegolvasást és a rövid távú memória kapacitást, valamint csökkenti a figyelem elkalandozását /University of California
  • 8 hét gyakorlás után fizikai változások jöhetnek létre az agy struktúrájában, olyan agyterületek nagyobbodhatnak meg, amik a memóriáért, az érzelem regulációért és a tanulásért felelősek, a félelemért felelős agyterület (amygdala) viszont zsugorodhat /Effects of mindfulness meditation
  • 10 perc légzésfigyelés is elegendő ahhoz, hogy csökkentsük a szorongást és jobban teljesítsünk egy olyan feladatot, ami fokozott figyelmet igényel /Waterloo-i egyetem
  • 7 hetes 20 perces csoportos mindfulness csökkenti a hallgatók figyelmének elkalandozását egy fenntartott figyelmet igénylő feladatban /Miami egyetem Frontiers in Human Neuroscience című szaklapja

Tehát mi is az a mindfulness? James Baraz szavaival élve:

„A tudatos jelenlét nem más, mint tudatában lenni annak, ami itt és most történik, és nem kívánni, hogy bárcsak másképp lennének a dolgok; élvezni azt, ami élvezetes, de nem akarni belekapaszkodni, ha változik (mert fog); és együtt élni azzal, ami nem kellemes, anélkül, hogy attól tartanánk, örökké így marad (mert nem fog).”