Mit mond erről a tudomány? – Eredményes vizsgaidőszak a mindfulness eszközeivel

12 hét szeptembertől decemberig és februártól májusig a bizakodás alfája és a stressz omegája között. Tegye fel a kezét, aki minden szorgalmi időszak előtt megfogadja, hogy most más lesz… mert izgalmasabbak a tantárgyak, nagyobb a rutinja, jobb módszerekkel fog tanulni. Vagy egyáltalán: tanulni fog! De megfékezhetetlenül kúszik egyre közelebb a szemeszter vége, hogy átadja helyét a hat hetes vizsgaidőszaknak: vörös szemek, teljes alvásmegvonás, cola-kávé léböjt-kúra, alkalmanként totális idegösszeomlás.

A Miami egyetem kutatói abból indultak ki, hogy a figyelem elkalandozása akadályozza a tanulást, és összefüggésben áll a megnőtt stressz szinttel, ami egyébként folyamatosan nő az akadémiai szemeszter előrehaladtával.

A Frontiers in Human Neuroscience című szaklapban publikált tanulmányban arra a kérdésre keresték a választ, hogy egyetemisták akadémiai eredményeit javítja-e a tantervbe épített rövid mindfulness tréning. A hallgatók (összesen 30) heti egy alkalommal 20 perces csoportos mindfulness meditácóin vettek részt, és hetente kétszer végeztek egyéni vezetett meditációt (CD-ről).

A kutatók igazolták, hogy a hét hetes mindfulness tréning csökkenti a hallgatók figyelmének elkalandozását egy fenntartott figyelmet igénylő feladatban.

Ez elősegíti a tanulás hatékonyságát, hiszen mind az órai, mind az otthoni tanulás komoly korlátja, ha a tananyaghoz nem kapcsolódó gondolatok cikáznak a fejükben. Továbbá hatékonyan képes csökkenteni a szemeszter folyamán növekvő stressz-szintet.

Előző vizsgálatokkal ellentétben a hallgatók munkamemória teljesítménye nem nőtt a mindfulenss tréning hatására, amit a kutatók a túl “alacsony dózisnak” tudnak be, hiszen a gyakorlásokat összeadva összesen hét órát töltöttek meditációval a szemeszter alatt.

Forrás: Alexandra B. Morrison, Merissa Goolsarran, Scott L. Rogers, Amishi P. Jha. Taming a wandering attention: short-form mindfulness training in student cohorts. Frontiers in Human Neuroscience, 2014; 7 DOI: 10.3389/fnhum.2013.00897


Állj meg egy percre, lassíts le, töltődj fel. Minden pillanat egy új hely, ahol még sosem jártál.

De mi is ez a mindfulness? Mit mond erről a tudomány? Mire jó ez? Hogyan kezdhetem el? Vendég posztjainkban a szakma szerelmeseivel közösen keressük a választ ezekre a kérdésekre.

 

rita
rita
hello..@letitslow.hu

Weintraut Rita kutató pszichológus, kritikai szemmel olvassa a szakirodalmat, rajong az agyműködésért, tájékozott a mindfulness hatásait vizsgáló tanulmányokban.