Mit mond erről a tudomány? – Elveszett figyelem nyomában

A figyelem elkalandozásáért nagy árat fizethetünk. Kutatások igazolják, hogy ilyenkor  megemelkedik a kockázata az autóbalesteknek, nő a tanulási nehézségek előrofdulása, és csökkent teljesítmény a mindennapi életben. Mégis, ki hinné, hogy éber életünk felét (!) az elkalandozott gondolatok teszik ki.

Az elkalandozott gondolatok különösen károsak lehetnek, hiszen ilyenkor könnyen beszippanthat a szorongás örvénye, ami aztán leblokkol minket.

Íme egy példa egy hallgató lány gondolatairól a másnapi prezentációja előtt:

Vajon mit húzzak fel? Mondjuk a térd fölötti szoknyát, az elég professzionális… nem jó, túl nagyok benne a combjaim. Úgy néznék ki, mint egy elefánt…. Mindenki rajtam nevetne. De lehet, hogy ha nadrágot húzok, akkor is mindenki rajtam fog nevetni… több időt kellett volna készülnöm. Nem vagyok elég jó…. Sőt, egyáltalán nem vagyok jó….

A Waterloo-i egyetem kutatói 2551 diák közül választották ki azt a 713-at, aki megfelelt a szorongás kritériumainak (szapora légzés, feszült izmok, “pillangók” a hasban… stb.). Végül 82 hallgató vett részt a kutatásban, ahol

az eredmények azt mutatták, hogy akár már 10 perc légzésfigyelés meditáció is elegendő ahhoz, hogy egy figyelem feladaton jobban teljesítsenek.

„Eredményeink azt mutatják, hogy a mindfulness tréningnek védő hatása van a figyelem elkalandozására szorongó személyeknél – mondta Megran Xu, a Waterlooi egyetem kutatója – Továbbá azt találtuk, hogy a meditáció szorongó személyeknél a figyelmet a belső aggodalmakról a külső világra fordítja, így növeli a fókuszt az aktuális feladatra.

Felhasznált irodalom:
Xu, M., Purdon, C., Seli, P., & Smilek, D. (2017). Mindfulness and mind wandering: The protective effects of brief meditation in anxious individuals. Consciousness and Cognition, 51, 157-165


Állj meg egy percre, lassíts le, töltődj fel. Minden pillanat egy új hely, ahol még sosem jártál.

De mi is ez a mindfulness? Mit mond erről a tudomány? Mire jó ez? Hogyan kezdhetem el? Vendég posztjainkban a szakma szerelmeseivel közösen keressük a választ ezekre a kérdésekre.

rita
rita
hello..@letitslow.hu

Weintraut Rita kutató pszichológus, kritikai szemmel olvassa a szakirodalmat, rajong az agyműködésért, tájékozott a mindfulness hatásait vizsgáló tanulmányokban.