Mit mond erről a tudomány? – Agyadra ment a mindfulness?

Igen, nekünk is… és imádjuk!

Lássuk, hogyan! Agyunk az egyik legcsodálatosabb szervünk. Folyamatos változásban van. Sejtjei születnek, elhalnak, új kapcsolatokat (szinapszisok) alakítanak ki nap, mint nap. És hogy melyik nap éppen melyiket, az attól is függ, mivel töltöttük el az adott napot.

Mi történik akkor, ha például meditáltunk?

A meditálás jótékony hatásának köszönhetően az agyban nő az aktivitás azokban a részekben, ami csökkenti szorongást és a depressziót, valamint azokban a részekben, melyek növelik a fájdalomtoleranciát. Vannak egy olyan hálózat az agyunkban, ami akkor aktiválódnak, amikor a „semmit” csináljuk, ez az alapértelmezett-mód hálózat (DMN), mely segít hatékonyabbá tenni a memóriánkat, az éntudatosságot és a célmeghatározó/tervező képességünket.

Akik sokat meditálnak, mint például a szerzetesek, fizikailag is fejlődik azon agyterületük, melyet úgy hívnak, hogy az empátia központja.

A meditáció továbbá mérhetően megváltoztatja az agyi aktivitást, ezt mutatják a megnövekedett alfa hullámok, melyek hatására csökkennek olyan negatív érzések, mint a szomorúság vagy a düh.

Olyan agyterületek nagyobbodhatnak meg, amik a memóriáért, az érzelem regulációért és a tanulásért felelősek, a félelemért felelős agyterület (amygdala) viszont zsugorodhat.

Szerencsére nem kell ahhoz rögtön szerzetesnek állnunk, hogy ezeket a jótékony hatásokat tapasztaljuk, kutatások bizonyítják, hogy a mindfulness meditáció rendszeres gyakorlásával akár már nyolc hét alatt is változások jöhetnek létre az agy struktúrájában.

Felhasznált irodalom:

  1. Kerr, C. E., Jones, S. R., Wan, Q., Pritchett, D. L., Wasserman, R. H., Wexler, A., … & Littenberg, R. (2011). Effects of mindfulness meditation training on anticipatory alpha modulation in primary somatosensory cortex. Brain research bulletin, 85(3), 96-103.
  2. Farb, N. A., Anderson, A. K., Mayberg, H., Bean, J., McKeon, D., & Segal, Z. V. (2010). Minding one’s emotions: mindfulness training alters the neural expression of sadness. Emotion, 10(1), 25.
  3. Colzato, L. S., Szapora, A., & Hommel, B. (2012). Meditate to create: the impact of focused-attention and open-monitoring training on convergent and divergent thinking. Frontiers in psychology, 3, 116.
  4. Colzato, L. S., Szapora, A., & Hommel, B. (2012). Meditate to create: the impact of focused-attention and open-monitoring training on convergent and divergent thinking. Frontiers in psychology, 3, 116.

Állj meg egy percre, lassíts le, töltődj fel. Minden pillanat egy új hely, ahol még sosem jártál.

De mi is ez a mindfulness? Mit mond erről a tudomány? Mire jó ez? Hogyan kezdhetem el? Vendég posztjainkban a szakma szerelmeseivel közösen keressük a választ ezekre a kérdésekre.

rita
rita
hello..@letitslow.hu

Weintraut Rita kutató pszichológus, kritikai szemmel olvassa a szakirodalmat, rajong az agyműködésért, tájékozott a mindfulness hatásait vizsgáló tanulmányokban.