Slow sport – Magasan a levegőben

 

A Let it slow csapatával a tudatosság népszerűsítésén dolgozunk és ezen belül a tudatos sportolás népszerűsítésén is. Olyan sportokat szeretnénk bemutatni, ahol az odafigyelés, az előkészületek pont annyira fontosak, mint maga a tevékenység, ami összhangban van a környezetünkkel, ami teljesen kikapcsolja a zúgolódó elmét, és amivel igazán a jelenben tudunk lenni. Olyan sportokat, ami a fizikai teljesítőképesség megalapozása mellett mentálisan is edz minket.


Honti Adél női magyar nemzeti siklóernyős bajnok, nemzeti válogatott kerettag, oktató, tandempilóta. Jelenleg a 15. siklóernyős világbajnokságon képviseli hazánkat Olaszországban, viszont előtte volt egy kis ideje, hogy meséljen nekünk arról, hogy miért tudatos sport a siklóernyőzés.

Ismerjétek meg Adélt, szárnyaljatok és szurkoljatok velünk!

 

Honnan ez a nagy szenvedély a repülés iránt?

Kislány koromban, amolyan igazi apás program volt a repülős események látogatása. Mindenre felültünk, ami repül a szovjet gépeken át a modern helikopterekig. Ekkor döntöttem el, hogy én is szeretnék megtanulni repülőt vezetni. Egyszerű polgári család révén, ez az álom nem volt elérhető, hiszen a repülés nem olcsó mulatság. Amikor először találkoztam a siklóernyőzéssel a repülés, mint elérhetetlen álom valóssággá vált. Tizenhárom évvel ezelőtt az első siklóernyős tanfolyamomon megfertőződtem ezzel a szenvedéllyel, ami a mai napig tart.

Mit gondolsz miért tudatos sport a siklóernyőzés?

A felszálláskor nem csak fizikailag emelkedünk el és távolodunk el a valós minapi dolgoktól, hanem mentálisan is. Sokféle sportot kipróbáltam már, de nincs olyan tevékenység számomra, ami annyira ki tudna kapcsolni, mint a siklóernyőzés.

Amikor fent vagyok a levegőben, akkor maga a tevékenység, olyan magas fókuszt igényel, hogy nem tud beférkőzni más a gondolataim közé. Ez számomra az igazi flow élmény.

Hogyan tudnád leírni ezt az élményt?

Amikor az ember megfelelő kihívást illeszt egy megfelelő tudásszinthez. Ekkor olyan célokat lövünk be, amit nem lehetetlen megvalósítani, viszont elegendő motivációt eredményez, hogy az áramláscsatornában maradjunk. Ilyenkor az idő megszűnik, nem jutnak eszedbe a napi feladataid vagy hogy el kellene menni ebédelni, mert teljes valóddal a jelenben vagy és arra fókuszálsz, amit éppen csinálsz. Ezt nem könnyű fenntartani, de különböző mentális gyakorlatokkal lehetőség van arra, hogy újra és újra visszakerüljünk az áramlásba.

Te milyen módszert használsz erre?

Vizualizációt.

Vészhelyzetben elképzelem, hogyan lehet egy problémát megoldani, mintha videót néznék. Ez a fókusz megnyugtat és visszahoz a pillanatba. Ezt a videót, már a vészhelyzet bekövetkezése előtt is lejátszom, mielőtt a baj megtörténne. Másik módszerem, hogy elképzelem azt a képet, amelyiken erőt és magabiztosságot sugárzok, ami eszembe juttatja, hogy jól felkészült vagyok és én uralom a helyzetet – ezt a fényképet valóban ki kellett választanom magamról egyszer. Van egy kalózos mantrám is, ami mindig mosolyt csal az arcomra. A siklóernyőzés egy technikai sport, de 80%-ban a mentális felkészültségen múlik, hogy milyen eredményeket érünk el. Az hogy hogyan élek meg egy szituációt, az semmi más csak egy mentális állapot. Ez az egy amit meg tudok változtatni.

Nemzeti bajnok vagy, a világranglistán benne vagy a legjobb 200-ban, ami igen magas szint, mit gondolsz mi a sikered titka?

A mi sportunkban alulértékelt a mentális felkészülés. Nem vagyok atletikus kiválóság vagy kiemelkedő tehetség, aki gerendákon ugrál vagy bármilyen extra manővert tud. Átlagos csaj vagyok, átlagos izomzattal, átlagos képességekkel.

Mentális tréningeken megtanultam, hogy ismerjem a saját erősségeimet, gyengeségeimet, határaimat, tisztában legyek önmagammal, őszinte legyek és szembenézzek saját magammal. Ez nem könnyű dolog és elég ijesztő is tud lenni, de megéri.

A siklóernyőzés elég félelmetesnek tűnik sokak számára…

A félelem olyan, mint egy mentális immunrendszer, megvéd minket a komolyabb sérülésektől. Amikor kilépünk a komfortzónánkból szorongunk, ez természetes, viszont amint megvizsgáljuk, hogy ez a félelem racionális vagy irracionális, máris elérhetővé válik egy tanulási és önismereti út, mely közelebb visz a biztonságos és sikeres sportoláshoz. Fejben teljesen rendben kell lenni, mert ahogy érzed magad, úgy repülsz. A mindennapi gondokat el kell engedni, nincs helye a problémákon agyalni, mert veszélyes. Ez az a sport, ami megtanított engem arra, hogy hogyan tegyek félre dolgokat, és hogyan dolgozzam fel gyorsabban azokat. Nagy tanítómesterem a repülés, hiszen fizikailag az életem attól függ, hogy a jelenben tudok-e lenni és félre tudom-e tenni az aggodalmaimat vagy sem.

Az önmagunk jobban megismerésén kívül, milyen készségeket fejleszt a siklóernyőzés?

Koncentrációt és fókuszt. Segíti a veszélyhelyzetek jobb felmérését, kockázatelemzés: én üzletemberként is sokat fejlődtem, hogy a döntéshelyzetekhez határozottabban álljak hozzá és gyorsabban döntsek. A siklóernyőzés mentálisan is hatékonyságra nevel, olyan mint a jenga játék amivel lehet építkezni. Ha az ember tudatos a sportban elkezdi a gyenge elemeket kiszedni a rendszerből és csak azokat hagyja meg amelyekre lehet stabilan pakolni.

Mit javasolsz annak aki szeretné elkezdeni ezt a sportot?

Azt, hogy ne gondolkozz, hanem kezdd el ☺

Olyan, mint bármi más ami inspirál. Fokozatosság és kiszámíthatóság van benne, hiszen először a földön kezdünk különböző talajgyakorlatokkal, vizualizációval és modellezéssel. Elgyakoroljuk a vészhelyzeteket és különböző szimulációkat végzünk. Minél többet hezitál az ember, annál erősebbek lesznek a hangok hogy miért ne csináld. El kell menni és ki kell próbálni. Keresni kell egy jó oktatót és jó iskolát. Az oktatók útmutatást fog adni hogy fizikailag és mentálisan hogyan tudunk edzeni. Van sok siklóernyős iskola az országban, a nagyobb iskolákban már Magyarországon is színvonalas és biztonságos keretek között tanulhatunk. Nem extrém hanem kaland sport, amikor olyasmit kell tenni ami nem szokványos, de közben a kezdőfelszerelések már nagy biztonságot adhatnak.

Mi az a három dolog, amit a legjobban szeretsz a repülésben?

  1. Iszonyat sok szabadságot ad, igazi szabadságérzetet
  2. A jó közösséget, ahol hasonló emberekkel találkozhatok és új barátokat szerezhetek
  3. Olyan helyekre jutok el ahova, más ember soha, hiszen odarepülhetek egy sziklákhoz, szárnyalhatok az erdők és a tengerszemek felett, közel lehetek a természethez. Ilyenkor mindig azt gondolom, hogy bolond mindenki, aki nem ezt csinálja ☺

Még többet tudhattok meg Adélról és a siklóernyőzésről, Adél személyes blogján:
http://sikloernyosturaim.blogspot.hu/2017/01/aramlatban-interju-honti-adellal.html

niki
niki
niki@letitslow.hu

Niki egy lelkes tréner, főállásban közgazdász és folyamatfejlesztő. A mindfulness és a meditáció magas szintű ismeretét Buddhista szerzetesektől tanulta Thaiföldön.